Woensdag 4 oktober

Reflectie Villa Zebra




In dit woordweb* zijn de verschillende begrippen die vandaag centraal hebben gestaan weergegeven.
Het was een leuke dag met een bezoek aan kindermuseum Villa zebra. We gingen samen met een leerling uit groep 5 de kunstwerken in het museum bekijken. Het was hierbij de bedoeling dat we, aan de hand van open vragen, het kind een ontdekkingstocht konden laten beleven door het museum. De schilderijen en kunstwerken waren erg abstract en daarom konden de kinderen er hun fantasie samen met ons goed op los laten. Ik vond het leuk om te doen en zag het doorvragen echt als een uitdaging. Ik had een heel lief jongetje die af en toe wel lastig vond om zijn fantasie erop los te laten. Maar door veel te vragen kon ik toch zijn creativiteit prikkelen.

Nadat we door het bos gelopen hadden, en dus de tentoonstelling bekeken hadden, gingen we naar de workshop zaal om daar te werken aan een verwerkingsopdracht. Deze opdracht was gebaseerd op een schilderij waarop een container stond met een pijl daarop. De kinderen mochten tijdens de verwerking hun eigen bedachte verhaal namaken. Er was een kleine vouw container waarbij ze met allerlei materiaal aan de slag mochten gaan. Heel leuk om te zien dat het kind dat ik begeleide meteen wist wat ik ging maken. Als ik vroeg waar ik hem bij kon helpen had hij ook al helemaal een plan in zijn hoofd hoe het moest gaan worden. Zijn fantasie was dus wel degelijk geprikkeld en ik merkte dat hij er veel plezier in had.

Nadat de kinderen weer terug gingen naar school hebben wij met Evelien, een medewerkster van Villa Zebra, gereflecteerd op de ochtend. Ze vond dat we allemaal goed bezig waren geweest door de kinderen zoveel mogelijk open vragen te stellen. Wij waren bij de uitleg van Villa Zebra zelf onbewust ook bezig geweest met het beantwoorden van open vragen. Een woord wat hierbij centraal stond was 'associatie'. Het was namelijk de bedoeling dat we allemaal de gedachtes opnoemden die het beeld bij ons opriep. Dit moesten wij ook bij de kinderen doen en ze vond dat het ons goed geluk was. Aan de hand van foto's die tijdens onze 'ontdekkingstocht' door het museum gemaakt waren bespraken we de reacties en discussies van en met de kinderen.

Vervolgens stapten we op de Kop van Zuid weer de metro in, op weg naar de Mariaschool. Hier zouden we 's middags verder gaan met een reflectie over wat we gezien hadden in Villa Zebra. Er werd ons verteld dat we ons allemaal als een OEN gedragen hebben. En in dit geval was dat positief, OEN staat namelijk voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. naar de kinderen hebben wij als juffen en meesters deze houding getoond. Deze houding is erg van belang als leerkracht. Je kunt OMA beter thuis laten namelijk. OMA staat dan voor Opvattingen, Mening en Aanname. Het is belangrijk dat je ongekleurd te werk gaat, dus zonder opvattingen mening en aanname. Ook bespraken we hoe kunst naar voren komt, en kan komen in het onderwijs. We hebben het gehad over de verschillende kunstdisciplines en hebben klassikaal een discussie gehad over verschillende stellingen. Een stelling die we uitgebreid besproken hebben was bijvoorbeeld ''Het vak kunst moet ook beoordeeld worden met een cijfer''. Door deze nabespreking 's middags ben ik het vak kunst weer op een hele andere manier gaan bekijken.

*Vila Zebra moet Villa zebra zijn. 

Reacties

Populaire posts