Dinsdag 3 oktober

Reflectie: Kijkje in de keuken

Kunstenares
Lotte Wieringa
Open vragen stellen
Kijkje in de keuken
Interview

Vandaag stond ‘een kijkje in de keuken’ op het programma. Dit vond ik een beetje vaag klinken maar uiteindelijk was het hartstikke leuk. We gingen een kunstenaar interviewen en bekijken hoe zijn of haar dagelijks leven eruit ziet. Een kijkje in de keuken nemen dus. De kunstenaar waar ik met mijn groepje naartoe ging was Lotte Wieringa. Dit bleek een jonge kunstenares te zijn. Ze hield zich vooral bezig met sculpturen en maakt haar kunstwerken van gips. Tijdens het interview hebben we veel vragen gesteld over haar leven, maar ook hoe zij denkt over kunst in het onderwijs. We hebben hier uitgebreid antwoord op gekregen. Maar het eindproduct leveren was best lastig, we mochten haar namelijk niet filmen. We hebben er daarom voor gekozen om het interview helemaal na te spelen als een talkshow. Hierbij kwamen mijn acteerkunsten om het hoekje kijken omdat Lotte best wel een zweverig persoon is. Maar ik heb de vragen precies beantwoord zoals zij dat ook deed, rustig en met lange tussenpauzes. Dit filmpje hebben wij ‘s middags laten zien aan ons begeleiders en het is al beoordeeld met een 9. Misschien moeten we maar journalisten worden in plaats van juf ;)

Deze dag was erg leerzaam. We hebben mogen zien hoe het leven van een kunstenaar eruit ziet. Omdat ik zelf in mijn omgeving helemaal geen kunstenaar heb, was dit voor mij erg verrassend. Kunstenaars leven heel vrij maar daarnaast moeten ze erg veel moeite doen om brood op de plank te krijgen. Het is dus zeker geen makkelijk leven. Door het oefenen met open vragen stellen en doorvragen zijn we hier meer over te weten gekomen. De manier van kunst uiten hoe Lotte dat doet had ik ook nog nooit eerder gezien. Ik heb geleerd dat je dus ook op hele variërende manieren kunst kan maken. Lotte denkt echt 'Out of the box', iets wat ik zelf niet echt doe. Ik heb gemerkt dat als ik naar kunst kijk ik meer let op de voorwerpen die er bijvoorbeeld gebruikt zijn dan naar de voorstelling die er afgebeeld is. Door op een andere manier te kijken, zoals Lotte me heeft laten merken, kan een kunst voorstelling er heel anders uitzien. Door 'een kijkje in de keuken' heb ik dus geleerd om op een andere manier naar kunst te kijken, ik heb geleerd dat je door doorvragen en open vragen stellen heel veel te weten kunt komen. En ook neem ik mee dat je als kunstenaar een onzeker leven leidt. 


Lotte Wieringa wilde niet gefilmd worden en daarom kunnen wij het filmpje niet delen.

Reacties

Populaire posts