Donderdag 5 oktober

Reflectie Kunst in de openbare ruimte
KOR startte centraal met de groep in de Mariaschool. Hier kregen we te horen dat we in Rotterdam kunst gingen bekijken. We gingen naar deze kunstwerken kijken vanuit verschillende perspectieven. Ik heb geleerd dat deze perspectieven de brillen van Parsons heten. Het zijn 5 verschillende brillen:

- Bril 1: Associatie
Er wordt gekeken wat er met het kunstwerk wordt geassocieerd. Dit kan een herinnering zijn voor een bepaald persoon, dat het die persoon daaraan doet herinneren.

- Bril 2: Voorstelling
Er wordt gekeken waar het kunstwerk op lijkt. Het beeld stelt iets voor, je ziet er iets in.

- Bril 3: Expressie
Er wordt gekeken welke emoties het kunstwerk oproepen, en hoe het komt dat deze emoties zich uiten door dit kunstwerk.

- Bril 4: Leerbaar
Er wordt gekeken naar de feiten, wie heeft het kunstwerk gemaakt, waar, wanneer, welke stroming etc.

- Bril 5 : Esthetische filosofie.
Er wordt gekeken naar het kunstwerk vanuit eigen perspectief. Er wordt een waardeoordeel aan het kunstwerk gegeven dus het is mooi of lelijk en waarom. Vanuit deze bril kijkt dus iedereen anders.

Wij gingen naar heel deel van Rotterdam aan de kant van de school. Hier heb ik geleerd met een ander oog naar de ruimte te kijken. Kunstwerken vielen mij nu op, terwijl dat normaal helemaal niet het geval zou zijn. We hebben een route gelopen langs verschillende kunstwerken. Omdat het hier heel rustig was, waren er ook geen omstanders die wij vragen konden stellen. We maakten daarom foto's en gingen naar Rotterdam Centraal om hier mensen te vragen wat ze van de kunstwerken vonden vanuit verschillende perspectieven. Dus hebben we geleerd om door de verschillende brillen vragen stellen. Ik heb hieruit meegenomen dat hier niet uit maakt of je jong of oud bent, iedereen vormt zich een mening over kunst. . Ook vroegen wij kinderen naar hun mening over de gefotografeerde kunstwerken. Dit was erg verrassend omdat zij op een hele andere manier naar kunst keken, ze lieten er echt hun fantasie op los. Wij hebben alle meningen opgenomen met een recorder en er uiteindelijk de leukste en meest verrassende uitgekozen. Hier hebben we een poster mee gemaakt en de mening van die persoon geformuleerd vanuit de verschillende perspectieven, brillen van Parsons, uiteindelijk hebben we deze poster ook gepresenteerd aan de klas.

Door KOR heb ik meer oog gekregen voor kunstwerken in Rotterdam, ik ben me bewust geworden dat Rotterdam een hele creatieve stad is. Ook heb ik geleerd om op een andere manier, vanuit verschillende perspectieven, naar kunstwerken te kijken. Dit werd mij ook duidelijk door vragen te stellen aan voorbijgangers.



Foto van onze poster volgt nog

Reacties

Populaire posts